Daniel Mrรณz โ mistrz ilustracji i artystyczne sumienie โPrzekrojuโ
Uwaลผany za jeden z najwiฤkszych fenomenรณw artystycznych XX wieku, stworzyล niepowtarzalny styl, ktรณry na staลe wpisaล siฤ w historiฤ polskiej grafiki. Jego dzieลa, peลne surrealistycznych postaci i dziwacznych aranลผacji, byลy czymล wiฤcej niลผ ilustracjami โ stanowiลy komentarz do rzeczywistoลci, peลen liryzmu, ironii i gลฤbokiej refleksji nad ลwiatem. Przez wiele lat byล nierozerwalnie zwiฤ zany z tygodnikiem โPrzekrรณjโ, ktรณry dziฤki niemu zyskaล wyjฤ tkowe oblicze.
Daniel Mrรณz byล postaciฤ peลnฤ kontrastรณw. W jego charakterze ลฤ czyลy siฤ lirycznoลฤ i dobroฤ wobec sลabszych z nieprzejednanฤ zasadฤ uczciwoลci i surowoลciฤ wobec siebie i innych. Wojenne doลwiadczenia naznaczyลy go na caลe ลผycie, budzฤ c w nim jednoczeลnie melancholiฤ i bluลบnierczy humor. Jak wspominaลa jego ลผona Alina, za pozornฤ szorstkoลciฤ kryลo siฤ โchore, ale dobre serceโ. Byล czลowiekiem o silnym charakterze, ktรณry potrafiล reagowaฤ gwaลtownie, ale rรณwnie szybko wybaczaล osobiste urazy.
Kocia filozofia, smutek i surrealizm codziennoลci
Kotรณw w ลผyciu Daniela Mroza byลo wiele โ kaลผdemu nadawaล indywidualne imiฤ i przypisywaล unikalnฤ osobowoลฤ, porรณwnujฤ c je do przedwojennych samochodรณw. Ksawka, ktรณra gryzลa go po kostkach, Telesfora, ktรณrej obawiali siฤ przyjaciele domu, czy Icek โ zamyลlony poeta โ byลy czฤลciฤ jego codziennoลci i zarazem inspiracjฤ . Koty byลy dla niego jak dzieลa sztuki โ niepowtarzalne, peลne charakteru i nieskoลczonych tajemnic.
Mrรณz codziennie przemierzaล drogฤ z ulicy Mikoลajskiej, gdzie kupowaล porcjฤ ryb, na plac Szczepaลski, gdzie karmiฤ c okoliczne koty, wykonywaล swego rodzaju artystyczny rytuaล. Przesiadywaล w redakcji โPrzekrojuโ, w chwilach miฤdzy tworzeniem ilustracji na zebraniach Grupy Krakowskiej rysowaลโฆ kolejne koty. Jak wspominaลa jego cรณrka, poczฤ tki z tymi zwierzฤtami byลy trudne, ale to wลaลnie futrzaki staลy siฤ dla niego ลบrรณdลem pocieszenia w trudnych chwilach choroby.
Humor, groza i refleksja
Twรณrczoลฤ Mroza nie byลa czystym surrealizmem, jak u Dalego czy Magritteโa. Dziwaczne postaci i sceny nie miaลy jedynie zaskakiwaฤ, ale skลaniaฤ widza do refleksji nad problemami realnego ลwiata, czasem ลagodziฤ grozฤ humorystycznym dystansem, a czasem przypominaฤ o czajฤ cym siฤ zลu. W jego rysunkach zwierzฤ t, pozornie beztroskich, kryลo siฤ przesลanie o ludzkiej naturze โ peลnej zarรณwno piฤkna, jak i brutalnoลci. Jego prace pozostajฤ wnikliwym komentarzem do wspรณลczesnoลci, a zarazem ponadczasowฤ lekcjฤ wraลผliwoลci.
Daniel Mrรณz
Twรณrca, ktรณry patrzyล na ลwiat z melancholiฤ , ale teลผ z ogromnฤ pasjฤ . Jego ลผycie, peลne pasji, ekspresji i troski o innych โ zarรณwno ludzi, jak i zwierzฤta โ pozostaje niezwykลym ลwiadectwem czลowieka, ktรณry potrafiล widzieฤ wiฤcej niลผ otoczenie. Jak wiele kotรณw, ktรณre spotkaล na swojej drodze, Daniel Mrรณz byล jedyny w swoim rodzaju โ indywidualnoลciฤ , ktรณra na zawsze zmieniลa krajobraz polskiej sztuki.