Grafiki Daniela Mroza
Wyลwietlanie 1–39 z 50 wynikรณwSorted by popularity
Wyลwietlanie 1–39 z 50 wynikรณwSorted by popularity
GRAFIKI DANIEL MRรZ
Daniel Mrรณz – ur 1917 w Krakowie, zm 1993 tamลผe, grafik, scenograf, rysownik, czลonek Grupy Krakowskiej. W latach 1951-1978 byล ilustratorem tygodnika Przekrรณj, Zilustrowaล „Cyberiadฤ” i „Bajki robotรณw „Stanisลawa Lema, Wykonywaล teลผ ilustracje do dzieล Franza Kafki i Sลawomira Mroลผka, Zajmowaล siฤ teลผ plakatami. artysta grafik i ilustrator. Mrรณz tworzyล przede wszystkim grafiki i ilustracje dla czasopism, wydawnictw ksiฤ ลผkowych, ale rรณwnieลผ dla prasy, reklamy i filmu.
Wieloletni pracownik „Przekroju”, twรณrca oryginalnej szaty artystycznej pisma. Zaprojektowaล kilkadziesiฤ t scenografii teatralnych. Zaลoลผyciel eksperymentalnej Grupy Krakowskiej, ktรณrฤ cechowaลo poszukiwanie nowych form wyrazu oraz refleksja nad rolฤ sztuki i artysty w spoลeczeลstwie. Jego prace charakteryzujฤ siฤ mocno surrealistycznym i onirycznym stylem, a takลผe silnym naciskiem na detal i precyzjฤ wykonania.
Skฤ d pan siฤ wziฤ ล, panie Danielu?
Daniel Mrรณz: Wลaลciwie to caลy czas tu byลem.
LATA MลODOลCI
Jego ojciec, Stanisลaw Mrรณz, byล aktywnym dziaลaczem Polskiej Partii Socjalistycznej oraz redaktorem popularnego tygodnika galicyjskiego ilustrowanego „Na szerokim ลwiecie”, gdzie czฤsto goลciล swojego syna, a w 1929 roku opublikowaล jego pierwszฤ pracฤ graficznฤ (winietฤ mapy Europy). W 1940 Stanisลaw Mrรณz zostaล aresztowany przez Niemcรณw za organizowanie podziemnej prasy konspiracyjnej i zesลany do obozu w Auschwitz, w ktรณrym zamordowano go na poczฤ tku 1941 roku.W mลodoลci Daniel byล aktywnym miลoลnikiem sportu, przede wszystkim boksu i zapasรณw, relegowanym ze wszystkich krakowskich szkรณล z powodu buntowniczego charakteru. Po wojnie ukoลczyล z powodzeniem Wydziaล Grafiki na Akademii Sztuk Piฤknych w Krakowie. Podczas studiรณw zetknฤ ล siฤ z redaktorem naczelnym „Przekroju”, Marianem Eilem, ktรณry prowadziล na uczelni wykลady za scenografii. Kontakt z nim zaowocowaล szeregiem pรณลบniejszych projektรณw scenograficznych Mroza, ale przede wszystkim zaangaลผowaniem wybitnie zdolnego studenta do pracy w czasopiลmie, ktรณre stanie siฤ na nastฤpne trzy dekady arenฤ jego dziaลaล artystycznych. „Przekrรณj” wyrรณลผniaล siฤ w tamtych czasach innowacyjnoลciฤ i niezaleลผnoลciฤ na tle siermiฤลผnej prasy socjalistycznej, prezentowaล w niebanalnym stylu nowatorskie treลci, ktรณre obejmowaลy modฤ, kulturฤ, sztukฤ, styl ลผycia, naukฤ i psychologiฤ. Drukowany w kolorze tygodnik pozostawaล jednym z najbardziej wpลywowych i popularnych czasopism w Polsce w latach 50. i 60. XX wieku. Stanowiล takลผe prawdziwฤ kuลบniฤ artystycznych talentรณw, pod okiem Eilego rozkwitali znani polscy pisarze, poeci, graficy i dziennikarze. Czasopismo tworzyลo przyjazne forum dla debiutujฤ cych twรณrcรณw, z ktรณrych wielu potem osiฤ gnฤลo znaczฤ cy sukces w swojej dziedzinie.
„Przekrรณj” staล siฤ trampolinฤ dla kariery artystycznej Daniela Mroza, chociaลผ poczฤ tkowo wykonywaล w nim tylko dosyฤ mechanicznฤ pracฤ ลamacza, czyli osoby przygotowujฤ cej makietฤ do druku, obecnie praktycznie caลkowicie wyeliminowanฤ przez programy komputerowe. Proces tworzenia formy drukarskiej wymagaล precyzji i dokลadnoลci, a Mrรณz dodatkowo utrudniaล sobie zadanie dynamicznym wลamywaniem rysunkรณw, bogatฤ formฤ graficznฤ oraz nowatorskimi elementami typograficznymi. Z czasem Mrรณz stanie siฤ redaktorem odpowiedzialnym za caลฤ oprawฤ graficznฤ „Przekroju”, gdzie publikuje rรณwnieลผ sporo autorskich rysunkรณw. W swoim niepokojฤ cym stylu ilustrowaล miฤdzy innymi utwory Mroลผka, Szaniawskiego, Stillera czy Kafki.Podstawowฤ formฤ twรณrczฤ Daniela Mroza stanowiลo tzw. szrafowanie, czyli pracochลonna technika rysunku, polegajฤ ca na tworzeniu cienkich rรณwnolegลych linii w rรณลผnych kierunkach w celu uzyskania tekstury, tonรณw i cieniowania. Szkicowana najczฤลciej oลรณwkiem lub piรณrkiem za pomocฤ tuszu, umoลผliwiaลa produkcjฤ duลผej iloลci drukรณw o wysokiej jakoลci w stosunkowo krรณtkim czasie. Grafiki wykonywane za pomocฤ precyzyjnych kreseczek na wzรณr popularnych w ubiegลym wieku drzeworytรณw doskonale prezentowaลy siฤ na ลamach „Przekroju”, ktรณry cierpiaล na niskฤ jakoลฤ przydzielanego przez partyjnych decydentรณw papieru – chociaลผ byล to poniekฤ d niezamierzony uboczny efekt artystyczny.
PRACA W „PRZEKROJU”
Daniel Mrรณz w โPrzekroju”, oprรณcz tego, ลผe zajmowaล siฤ ลamaniem, ozdabiaล swoimi winietkami wiele staลych rubryk: wiersze Kerna, zagadki kryminalne. Do i od Redakcji”. Pลaca podstawowa byลa w Przekroju” niewysoka, ลผyลo siฤ z wierszรณwki-tak wลaลnie nazywano honorarium za rysunki i wyliczano je na podstawie powierzchni. Stฤ d te winietki majฤ czasem przedziwne ksztaลty, sฤ wyciฤ gniฤte na marginesach, zapeลniajฤ kaลผdฤ dziurฤ. Wiele z nich byลo oryginalnym pomysลem taty: ilustrowane paginacje wydaล ลwiฤ tecznych czy kultowe rฤ czki tematyczne: samoloty, rakiety, czoลgi, auta, statki, kaczki, psy, konie, dinozaury, ludzie wskazujฤ ce ciฤ g dalszy tekstu. Rฤ czka-oลmiorniczka z Wielkiej przygody wielorybรณw ma osiem rฤ czek wijฤ cych siฤ po caลej stronie. Byลy teลผ rozbudowane winiety wokรณล charakterystycznego dla „Przekroju” napisu: โTen tekst czyta siฤ X minut”. Nie znam innego pisma z rysunkami wลamywanymi tak dynamicznie. W innych periodykach, takลผe angielskich i amerykaลskich, ilustracje zamkniฤte w prostokฤ tach, na przykลad cartoons, po prostu oblewano kolumnฤ liter. A skฤ d rฤ czki? Na przedwojennych szyldach w Krakowie czฤsto pojawiaลy siฤ zamiast strzaลek. Dziadek byล znawcฤ i miลoลnikiem herbat – i jego ulubiony gatunek miaล na pudeลku wลaลnie rฤ czkฤ. Tak zapadลa tacie w pamiฤฤ, ลผe po latach rozmnoลผyลa siฤ w niezliczonych wariantach. Niesamowita kolekcja. Czฤsto malutkie, niepozorne, dopiero pomysลowo i zabawnie zderzone z tekstem stawaลy siฤ skoลczonym dzieลem. Z ลamรณw „Przekroju” przeszลy do ksiฤ ลผek, rozbudowane w samodzielne ilustracje. Seria gimnastykรณw w garniturach, plaลผowicze, Don Kichot, zakochana para pojawiลy siฤ w Rozumnym rogaczu Jerzego Afanasjewa. Myลlฤ, ลผe to jeden z najbardziej charakterystycznych wynalazkรณw Daniela Mroza. Nieograniczona pomysลowoลฤ.
ลucja Mrรณz-Raynoch „Przekrรณj przez Mroza”, wydawnictwo sลowo/obraz/terytoria, Gdaลsk 2019
DOROBEK DANIELA MROZA
Jak w wypadku wszystkich prekursorรณw, trudno jednoznacznie zakwalifikowaฤ sugestywne prace Mroza pod kฤ tem formalnym. Sam autor przyznaje siฤ do mimowolnego powinowactwa z surrealizmem oraz inspiracji Maxem Ernstem. Poลฤ czenie stylizowanego na ryciny, realistycznego rysunku z fantastycznฤ , mocno zabarwionฤ ironicznie oraz oderwanฤ od rzeczywistoลci tematykฤ ilustracji, daje dodatkowy efekt artystyczny.
Faktycznie. Ernst jest mi najbliลผszy, choฤby przez samฤ technikฤ collageโu. I nie jest to dzieลem przypadku, ลผe ja te collages zaczฤ ลem uprawiaฤ. Aczkolwiek, kiedy zaczฤ ลem je robiฤ, nie zdawaลem sobie sprawy z tego, ลผe chodzi o Maxa Ernsta.
W swojej twรณrczoลci Mrรณz eksperymentowaล z rรณลผnymi technikami graficznymi, takimi jak linoryt, sucha igลa, akwaforta, siฤgaล rรณwnieลผ po gwasz czy kolaลผ, tworzฤ c gลรณwnie portrety, pejzaลผe, martwe natury oraz prace o charakterze surrealistycznym. W swoich pracach czฤsto nawiฤ zywaล do literatury, mitologii greckiej i japoลskiej oraz sztuki dadaistycznej i surrealizmu.