Grafiki Daniela Mroza

promocja na wszystko standard

GRAFIKI DANIEL MRร“Z

Daniel Mrรณz – ur 1917 w Krakowie, zm 1993 tamลผe, grafik, scenograf, rysownik, czล‚onek Grupy Krakowskiej. W latach 1951-1978 byล‚ ilustratorem tygodnika Przekrรณj, Zilustrowaล‚ „Cyberiadฤ™” i „Bajki robotรณw „Stanisล‚awa Lema, Wykonywaล‚ teลผ ilustracje do dzieล‚ Franza Kafki i Sล‚awomira Mroลผka, Zajmowaล‚ siฤ™ teลผ plakatami. artysta grafik i ilustrator. Mrรณz tworzyล‚ przede wszystkim grafiki i ilustracje dla czasopism, wydawnictw ksiฤ…ลผkowych, ale rรณwnieลผ dla prasy, reklamy i filmu.

Wieloletni pracownik „Przekroju”, twรณrca oryginalnej szaty artystycznej pisma. Zaprojektowaล‚ kilkadziesiฤ…t scenografii teatralnych. Zaล‚oลผyciel eksperymentalnej Grupy Krakowskiej, ktรณrฤ… cechowaล‚o poszukiwanie nowych form wyrazu oraz refleksja nad rolฤ… sztuki i artysty w spoล‚eczeล„stwie. Jego prace charakteryzujฤ… siฤ™ mocno surrealistycznym i onirycznym stylem, a takลผe silnym naciskiem na detal i precyzjฤ™ wykonania.

Skฤ…d pan siฤ™ wziฤ…ล‚, panie Danielu?
Daniel Mrรณz: Wล‚aล›ciwie to caล‚y czas tu byล‚em.


LATA MลODOลšCI

Jego ojciec, Stanisล‚aw Mrรณz, byล‚ aktywnym dziaล‚aczem Polskiej Partii Socjalistycznej oraz redaktorem popularnego tygodnika galicyjskiego ilustrowanego „Na szerokim ล›wiecie”, gdzie czฤ™sto goล›ciล‚ swojego syna, a w 1929 roku opublikowaล‚ jego pierwszฤ… pracฤ™ graficznฤ… (winietฤ™ mapy Europy). W 1940 Stanisล‚aw Mrรณz zostaล‚ aresztowany przez Niemcรณw za organizowanie podziemnej prasy konspiracyjnej i zesล‚any do obozu w Auschwitz, w ktรณrym zamordowano go na poczฤ…tku 1941 roku.W mล‚odoล›ci Daniel byล‚ aktywnym miล‚oล›nikiem sportu, przede wszystkim boksu i zapasรณw, relegowanym ze wszystkich krakowskich szkรณล‚ z powodu buntowniczego charakteru. Po wojnie ukoล„czyล‚ z powodzeniem Wydziaล‚ Grafiki na Akademii Sztuk Piฤ™knych w Krakowie. Podczas studiรณw zetknฤ…ล‚ siฤ™ z redaktorem naczelnym „Przekroju”, Marianem Eilem, ktรณry prowadziล‚ na uczelni wykล‚ady za scenografii. Kontakt z nim zaowocowaล‚ szeregiem pรณลบniejszych projektรณw scenograficznych Mroza, ale przede wszystkim zaangaลผowaniem wybitnie zdolnego studenta do pracy w czasopiล›mie, ktรณre stanie siฤ™ na nastฤ™pne trzy dekady arenฤ… jego dziaล‚aล„ artystycznych. „Przekrรณj” wyrรณลผniaล‚ siฤ™ w tamtych czasach innowacyjnoล›ciฤ… i niezaleลผnoล›ciฤ… na tle siermiฤ™ลผnej prasy socjalistycznej, prezentowaล‚ w niebanalnym stylu nowatorskie treล›ci, ktรณre obejmowaล‚y modฤ™, kulturฤ™, sztukฤ™, styl ลผycia, naukฤ™ i psychologiฤ™. Drukowany w kolorze tygodnik pozostawaล‚ jednym z najbardziej wpล‚ywowych i popularnych czasopism w Polsce w latach 50. i 60. XX wieku. Stanowiล‚ takลผe prawdziwฤ… kuลบniฤ™ artystycznych talentรณw, pod okiem Eilego rozkwitali znani polscy pisarze, poeci, graficy i dziennikarze. Czasopismo tworzyล‚o przyjazne forum dla debiutujฤ…cych twรณrcรณw, z ktรณrych wielu potem osiฤ…gnฤ™ล‚o znaczฤ…cy sukces w swojej dziedzinie.


„Przekrรณj” staล‚ siฤ™ trampolinฤ… dla kariery artystycznej Daniela Mroza, chociaลผ poczฤ…tkowo wykonywaล‚ w nim tylko dosyฤ‡ mechanicznฤ… pracฤ™ ล‚amacza, czyli osoby przygotowujฤ…cej makietฤ™ do druku, obecnie praktycznie caล‚kowicie wyeliminowanฤ… przez programy komputerowe. Proces tworzenia formy drukarskiej wymagaล‚ precyzji i dokล‚adnoล›ci, a Mrรณz dodatkowo utrudniaล‚ sobie zadanie dynamicznym wล‚amywaniem rysunkรณw, bogatฤ… formฤ… graficznฤ… oraz nowatorskimi elementami typograficznymi. Z czasem Mrรณz stanie siฤ™ redaktorem odpowiedzialnym za caล‚ฤ… oprawฤ™ graficznฤ… „Przekroju”, gdzie publikuje rรณwnieลผ sporo autorskich rysunkรณw. W swoim niepokojฤ…cym stylu ilustrowaล‚ miฤ™dzy innymi utwory Mroลผka, Szaniawskiego, Stillera czy Kafki.Podstawowฤ… formฤ™ twรณrczฤ… Daniela Mroza stanowiล‚o tzw. szrafowanie, czyli pracochล‚onna technika rysunku, polegajฤ…ca na tworzeniu cienkich rรณwnolegล‚ych linii w rรณลผnych kierunkach w celu uzyskania tekstury, tonรณw i cieniowania. Szkicowana najczฤ™ล›ciej oล‚รณwkiem lub piรณrkiem za pomocฤ… tuszu, umoลผliwiaล‚a produkcjฤ™ duลผej iloล›ci drukรณw o wysokiej jakoล›ci w stosunkowo krรณtkim czasie. Grafiki wykonywane za pomocฤ… precyzyjnych kreseczek na wzรณr popularnych w ubiegล‚ym wieku drzeworytรณw doskonale prezentowaล‚y siฤ™ na ล‚amach „Przekroju”, ktรณry cierpiaล‚ na niskฤ… jakoล›ฤ‡ przydzielanego przez partyjnych decydentรณw papieru – chociaลผ byล‚ to poniekฤ…d niezamierzony uboczny efekt artystyczny.

PRACA W „PRZEKROJU”


Daniel Mrรณz w โ€žPrzekroju”, oprรณcz tego, ลผe zajmowaล‚ siฤ™ ล‚amaniem, ozdabiaล‚ swoimi winietkami wiele staล‚ych rubryk: wiersze Kerna, zagadki kryminalne. Do i od Redakcji”. Pล‚aca podstawowa byล‚a w Przekroju” niewysoka, ลผyล‚o siฤ™ z wierszรณwki-tak wล‚aล›nie nazywano honorarium za rysunki i wyliczano je na podstawie powierzchni. Stฤ…d te winietki majฤ… czasem przedziwne ksztaล‚ty, sฤ… wyciฤ…gniฤ™te na marginesach, zapeล‚niajฤ… kaลผdฤ… dziurฤ™. Wiele z nich byล‚o oryginalnym pomysล‚em taty: ilustrowane paginacje wydaล„ ล›wiฤ…tecznych czy kultowe rฤ…czki tematyczne: samoloty, rakiety, czoล‚gi, auta, statki, kaczki, psy, konie, dinozaury, ludzie wskazujฤ…ce ciฤ…g dalszy tekstu. Rฤ…czka-oล›miorniczka z Wielkiej przygody wielorybรณw ma osiem rฤ…czek wijฤ…cych siฤ™ po caล‚ej stronie. Byล‚y teลผ rozbudowane winiety wokรณล‚ charakterystycznego dla „Przekroju” napisu: โ€žTen tekst czyta siฤ™ X minut”. Nie znam innego pisma z rysunkami wล‚amywanymi tak dynamicznie. W innych periodykach, takลผe angielskich i amerykaล„skich, ilustracje zamkniฤ™te w prostokฤ…tach, na przykล‚ad cartoons, po prostu oblewano kolumnฤ… liter. A skฤ…d rฤ…czki? Na przedwojennych szyldach w Krakowie czฤ™sto pojawiaล‚y siฤ™ zamiast strzaล‚ek. Dziadek byล‚ znawcฤ… i miล‚oล›nikiem herbat – i jego ulubiony gatunek miaล‚ na pudeล‚ku wล‚aล›nie rฤ…czkฤ™. Tak zapadล‚a tacie w pamiฤ™ฤ‡, ลผe po latach rozmnoลผyล‚a siฤ™ w niezliczonych wariantach. Niesamowita kolekcja. Czฤ™sto malutkie, niepozorne, dopiero pomysล‚owo i zabawnie zderzone z tekstem stawaล‚y siฤ™ skoล„czonym dzieล‚em. Z ล‚amรณw „Przekroju” przeszล‚y do ksiฤ…ลผek, rozbudowane w samodzielne ilustracje. Seria gimnastykรณw w garniturach, plaลผowicze, Don Kichot, zakochana para pojawiล‚y siฤ™ w Rozumnym rogaczu Jerzego Afanasjewa. Myล›lฤ™, ลผe to jeden z najbardziej charakterystycznych wynalazkรณw Daniela Mroza. Nieograniczona pomysล‚owoล›ฤ‡.

ลucja Mrรณz-Raynoch „Przekrรณj przez Mroza”, wydawnictwo sล‚owo/obraz/terytoria, Gdaล„sk 2019


DOROBEK DANIELA MROZA

Jak w wypadku wszystkich prekursorรณw, trudno jednoznacznie zakwalifikowaฤ‡ sugestywne prace Mroza pod kฤ…tem formalnym. Sam autor przyznaje siฤ™ do mimowolnego powinowactwa z surrealizmem oraz inspiracji Maxem Ernstem. Poล‚ฤ…czenie stylizowanego na ryciny, realistycznego rysunku z fantastycznฤ…, mocno zabarwionฤ… ironicznie oraz oderwanฤ… od rzeczywistoล›ci tematykฤ… ilustracji, daje dodatkowy efekt artystyczny.

Faktycznie. Ernst jest mi najbliลผszy, choฤ‡by przez samฤ… technikฤ™ collageโ€™u. I nie jest to dzieล‚em przypadku, ลผe ja te collages zaczฤ…ล‚em uprawiaฤ‡. Aczkolwiek, kiedy zaczฤ…ล‚em je robiฤ‡, nie zdawaล‚em sobie sprawy z tego, ลผe chodzi o Maxa Ernsta.

W swojej twรณrczoล›ci Mrรณz eksperymentowaล‚ z rรณลผnymi technikami graficznymi, takimi jak linoryt, sucha igล‚a, akwaforta, siฤ™gaล‚ rรณwnieลผ po gwasz czy kolaลผ, tworzฤ…c gล‚รณwnie portrety, pejzaลผe, martwe natury oraz prace o charakterze surrealistycznym. W swoich pracach czฤ™sto nawiฤ…zywaล‚ do literatury, mitologii greckiej i japoล„skiej oraz sztuki dadaistycznej i surrealizmu.