O Filozofii przypadku Jan Bลoลski, wybitny krytyk literacki oraz bliski przyjaciel Stanisลawa Lema, powiedziaล ลผe jest โogรณlnฤ teoriฤ wszystkiegoโ, ksiฤ ลผkฤ , ktรณra poczyna siฤ rozwaลผaniami na temat literatury i jej wartoลciowania, a koลczy rozlegลฤ refleksjฤ nad caลym ลwiatem jako domenฤ procesรณw niezdeterminowanych โ czy to bฤdฤ zjawiska fizyki, czy biologii, kosmologii czy historii kultury.
โKsiฤ ลผka ta jest drugim moim โ poย โSummie technologicznejโ โ nierozsฤ dnym przedsiฤwziฤciem. Nierozsฤ dek obu wย tym, ลผeย sฤ โ czy teลผ pragnฤ byฤ โ prรณbami โogรณlnej teorii wszystkiegoโ, jak siฤ wyraziล jeden zeย znakomitszych moich przyjaciรณล. Gdyลผ wย โSummieโ nie tyle sama, porzฤ dnie wyodrฤbniona technologia jest przedmiotem rozwaลผaล, ile daje ona wzglฤdnie jednolite stanowisko, zย ktรณrego moลผna podฤ ลผaฤ kuย โwszystkiemuโ; aย wย tej ksiฤ ลผce stanowisko takie wyznacza sprawa literatury.
Filozofia przypadku to ksiฤ ลผka, ktรณra zmieniaลa siฤ z edycji na edycjฤ, autor skreลlaล i dopisywaล rozdziaลy, dodawaล komentarze. I nic dziwnego: jest to bowiem dzieลo pozostajฤ ce w sporze z wieloma dziedzinami nauki, a szczegรณlnie z literaturoznawstwem i โ szerzej โ humanistykฤ , a spierajฤ c siฤ, pozostaje jakby โdzieลem w ruchuโ. Nauka o literaturze przez wiele lat prรณbowaลa realizowaฤ mit scjentyzmu, traktujฤ c swรณj przedmiot โ dzieลo โ jako caลoลฤ zamkniฤtฤ i okreลlonฤ , wyposaลผonฤ w zespรณล cech poddajฤ cych siฤ uczonym rozbiorom. Lem โ moลผe dlatego, ลผe na wiedzy ลcisลej zna siฤ lepiej o literaturoznawcรณw, uwaลผaล raczej, iลผ dzieลo nabiera okreลlonych cech dopiero w odbiorze, a (pozostajฤ ca w duลผej mierze pod dziaลaniem przypadku) historia owego odbioru wyznacza mu dopiero sensy i spoลeczne role. Opisawszy w sposรณb prekursorski rolฤ czytelniczej empirii w stabilizowaniu cech i sensรณw dzieลa, wdaล siฤ Lem w analogie, odnajdujฤ c procesy podobne w procesach ewolucji biologicznej, a takลผe w zjawiskach fizyki. Stฤ d juลผ droga niedaleka do analizy caลoลci ludzkiej kultury jako zjawiska sterowanego po czฤลci okreลlonฤ intencjฤ , po czฤลci przypadkiem. Obecny w ksiฤ ลผce od jej III wydania rozdziaล Granice wzrostu kultury jest niezwykle ciekawฤ analizฤ kultury ludzkiej jako dziedziny, w ktรณrej pewien staลy rdzeล nie podlegajฤ cy losowym fluktuacjom jest czymล koniecznym, bez czego czลowiek i spoลeczeลstwo nie mogลyby funkcjonowaฤ. Przypadek jest wiฤc u Lema czynnikiem warunkujฤ cym ewolucjฤ, biologicznฤ czy kulturowฤ kreatywnoลฤ i zmianฤ, ale zarazem autor ksiฤ ลผki dostrzega wszystkie ambiwalencje, jakie siฤ w zwiฤ zku z jego dziaลaniem ujawniajฤ . Widaฤ w Filozofii przypadku niezwykลฤ wลasnoลฤ intelektu Lema, ktรณry wychodzฤ c od szczegรณลu, potrafi objฤ ฤ scalajฤ cฤ refleksjฤ caลoลฤ dostฤpnego ลwiata.