Prawie kaลผdemu, kto dzisiaj usลyszy termin โgrafikaโ, kojarzy siฤ on z komputerem. W powszechnym, przyznajmy powierzchownym przekonaniu grafika juลผ nie jest bezprzymiotnikowa โ teraz tworzy trwaลy pojฤciowy zwiฤ zek z komputerami, jest โ grafikฤ komputerowฤ โ. Zresztฤ z takฤ , i czฤsto tylko z takฤ ma stycznoลฤ wiฤkszoลฤ z nas. Warto jednak mieฤ ลwiadomoลฤ, ลผe โgrafika komputerowaโ to nie jest po prostu grafika tworzona przy pomocy komputera โ to zupeลnie i caลkowicie nowa dyscyplina. Dyscyplina przynaleลผna raczej technologii niลผ sztuce. Tej bardzo zลoลผonej dziedzinie informatyki zawdziฤczamy moลผliwoลฤ tworzenia, wyลwietlania i przetwarzania obrazรณw cyfrowych, dziฤki niej powstajฤ wirtualne ลwiaty gier komputerowych, projekty interfejsรณw uลผytkownika, animacje i modele 3D itd.
Ten tekst nie bฤdzie jednak poลwiฤcony grafice komputerowej, ale jej znacznie starszej siostrze, ktรณra nowej dyscyplinie uลผyczyลa swojej nazwy โ grafice, a mรณwiฤ c precyzyjnie grafice warsztatowej.
Krรณtkie wprowadzenie
Na poczฤ tek naleลผy chyba krรณtko rozprawiฤ siฤ z pokutujฤ cym tu i รณwdzie przeลwiadczeniem jakoby terminy โgrafikaโ i โrysunekโ byลy synonimami. Czฤsto przecieลผ w potocznej mowie uลผywa siฤ tych pojฤฤ wymiennie. Nie bez racji, przynajmniej historycznej โ Grecy staroลผytni rysowanie, malowanie i pisanie okreลlali sลowem graphein, a Rzymianie przejฤli ten termin w postaci graphis. Pรณลบniejsze czasy miaลy juลผ na rysunek wลasne okreลlenia wywodzฤ ce siฤ od linea (kreska). Ale to temat na innฤ opowieลฤ. Wracajmy do meritum. ลปeby nie draลผniฤ encyklopedycznym ลผargonem wyjaลnijmy najproลciej, ลผe gลรณwna, podstawowa rรณลผnica jest taka: rysunek (podobnie jak obraz czy rzeลบba) jest zawsze jednorazowy i niepowtarzalny โ efektem ostatecznym jest jedno unikatowe dzieลo. Grafika jest powtarzalna โ artysta tworzy najpierw wzorzec, matrycฤ, ktรณra sลuลผy do wykonania odbitek. Nawet bardzo wielu. Te odbitki nigdy nie sฤ identyczne, jedynie bardzo podobne.
Naturalnie do wykonania rysunku stosuje siฤ zupeลnie inne narzฤdzia i najczฤลciej inne materiaลy niลผ do wykonania grafiki. Zazwyczaj, ale nie zawsze uลผywa siฤ narzฤdzi pozwalajฤ cych uzyskaฤ rysunek monochromatyczny โ oลรณwka, wฤgla rysunkowego, kredy, tuszu, mazakรณw itp. Aby powstaล rysunek wielobarwny stosuje siฤ na przykลad kredki czy pastele. Rysuje siฤ teลผ na rozmaitych podลoลผach, z ktรณrych najbardziej oczywiste to papier, karton, ale teลผ tkanina, deska, nawet kamieล czy skaลa ( vide genialne rysunki naskalne w grocie Lascaux).
Grafika natomiast zawsze jest monochromatyczna (z wyjฤ tkiem technik druku wypukลego) i z wzorca-matrycy przenosi siฤ jฤ na papier albo tkaninฤ. Ktoล powie โ a chromolitografia, ktรณrej efektem sฤ wydruki barwne? Tak, ale dla kaลผdego koloru trzeba przygotowaฤ osobna matrycฤ i, co waลผniejsze, kaลผdy kolor nanosiฤ naleลผy osobno. Zatem kolorowy obraz koลcowy to nie jedna, ale kilka grafik poลฤ czonych w caลoลฤ. Powtรณrzmy dla utrwalenia: rysunek jedno- lub wielobarwny i zawsze unikatowy, grafika zawsze jednobarwna i wielokrotnego uลผycia (znowu maลa dygresja โ istnieje pewna technika graficzna umoลผliwiajฤ ca tylko jedna odbitkฤ. To monotypia. Ale โ mimo, ลผe daje wspaniaลe efekty โ jest na tyle nietypowa, iลผ trwa spรณr, czy w ogรณle jest technikฤ graficznฤ ).
Szerzej o rysunku i malarstwie โ technikach i twรณrcach opowiemy przy innej okazji. Teraz wracamy do gลรณwnego tematu dzisiejszego wpisu โ grafiki warsztatowej. Po co to robimy? W tekstach dotyczฤ cych historii sztuki, albo wspรณลczesnych wydarzeล artystycznych, relacjach z wernisaลผy, a nawet podpisach pod dzieลami sztuki prezentowanymi w galeriach i muzeach stykamy siฤ z pojฤciami, ktรณre brzmiฤ niby znajomo, ale co znaczฤ โ nie bardzo wiadomo. Kilka z tych pojฤฤ omawiamy poniลผej. Moลผe ten krรณtki i z koniecznoลci bardzo niepeลny przeglฤ d przyczyni siฤ do uzupeลnienia luk, albo stanie siฤ inspiracjฤ do samodzielnych poszukiwaล.
Grafika warsztatowa
Grafika warsztatowa to pojฤcie szerokie, obejmujฤ ce wszystkie artystyczne, nieprzemysลowe techniki druku. Z poprzedniego zdania jasno wynika, ลผe techniki poligraficzne, przemysลowe nie sฤ objฤte terminem โgrafika warsztatowaโ. Literatura tematu jest bardzo obszerna, ale zgodna, co do zasadniczego podziaลu grafiki artystycznej na trzy podstawowe rodzaje: techniki druku wypukลego, wklฤsลego i pลaskiego oraz pojedyncze techniki wykorzystujฤ ce innฤ zasadฤ przenoszenia obrazu.
Techniki druku wypukลego
Druk wypukลy to najstarsza technika graficzna, ktรณrej zasada nie jest trudna do zrozumienia. Odbitka powstaje przez pokrycie wypukลych fragmentรณw formy drukarskiej farbฤ , a nastฤpnie przeniesienie tej farby, odbicie jej na drukowanym podลoลผu. Dla jaลniejszego zobrazowania tej techniki wystarczy wspomnieฤ o pieczฤ tkach, ktรณre dziaลajฤ na tej samej zasadzie.
Wลrรณd technik druku wypukลego najczฤลciej zapewne spotkaฤ siฤ moลผna z drzeworytem i linorytem. W pierwszym przypadku matrycฤ jest klocek drewniany, w drugim linoleum. Moลผna mรณwiฤ o rรณลผnych rodzajach drzeworytu (langowym i sztorcowym, groszkowym i innych), ale nie jest to niezbฤdne โ wystarczy wiedzieฤ, czym jest drzeworyt i umieฤ go zakwalifikowaฤ do technik druku wypukลego.
Najwczeลniej, juลผ w VI wieku, drzeworyt zaczฤli stosowaฤ Chiลczycy, ktรณrzy drukowali tฤ metodฤ ksiฤ ลผki, a nawet banknoty. Po nich Japoลczycy, a do Europy ten sposรณb druku dotarล dopiero na poczฤ tku wieku XV. Wtedy teลผ wprowadzono do drzeworytu szrafowanie, czyli metodฤ cieniowania oraz odwzorowania stopni szaroลci za pomocฤ cienkich, rรณwnolegลych lub krzyลผujฤ cych siฤ kresek. Jeszcze dzisiaj moลผna spotkaฤ szrafowanie takลผe u rysownikรณw.
Do najbardziej znanych drzeworytnikรณw liczฤ siฤ: ze starszych Albrecht Dรผrer (takลผe wybitny miedziorytnik) i Lucas Cranach Starszy, z bardziej nam wspรณลczesnych โ uchodzฤ cy za twรณrcฤ polskiej szkoลy drzeworytu Wลadysลaw Skoczylas.
Techniki druku wklฤsลego
Z drukiem wklฤsลym sprawa jest mniej oczywista. Tutaj miejsca drukujฤ ce sฤ poลoลผone poniลผej miejsc niedrukujฤ cych siฤ na danej formie. Farba wypeลnia rowki (wklฤsลoลci) wytrawionego lub wyrytego w matrycy rysunku. Pod wpลywem duลผego ciลnienia tลoku/walca farbฤ wydobywa siฤ, wyciska z wklฤsลoลci pลyty na papier czy inne podลoลผe.
Wลrรณd okreลleล odnoszฤ cych siฤ do grafiki realizowanej metodฤ druku wklฤsลego najczฤลciej spotkaฤ moลผna te: akwaforta i podobna do niej akwatinta, miedzioryt, staloryt i sucha igลa. Znacznie rzadziej natraficie na heliograwiurฤ, cerografiฤ, miฤkki werniks, twardy werniks, odprysk (tak โ naprawdฤ jedna z technik nosi takฤ nazwฤ, a co dziwniejsze czasem odprysk nazywany jest technikฤ cukrowฤ ), a nawet fluorofortฤ. Tymi nie zaprzฤ tajmy sobie uwagi.
Zacznijmy od dwรณch technik podobnych do siebie โ miedziorytu i stalorytu. W kaลผdej z nich rysunek wykonuje siฤ rylcem na pลycie odpowiednio miedzianej albo stalowej, pลytฤ pokrywa siฤ farbฤ , po czym usuwa siฤ jej nadmiar tak, ลผe farba pozostaje jedynie w wyลผลobionych rowkach. Nastฤpnie rycinฤ odbija siฤ na prasie. Efekt pracy stalo โ i miedziorytnika okreลla siฤ wspรณlnym terminem โsztychโ. Staloryt jest o tyle odmienny i trudniejszy, ลผe wymaga niezwykลej precyzji, gdyลผ ze wzglฤdu na twardoลฤ materiaลu wszelki poprawki sฤ praktycznie niemoลผliwe. Jeszcze dzisiaj stosuje siฤ staloryt do wykonywania graficznych zabezpieczeล banknotรณw, np. giloszy.
Wลrรณd najwybitniejszych twรณrcรณw sztychรณw (obok wspominanego juลผ Dรผrera) znajdฤ siฤ: Antonio Pollaiuolo, Andrea Mantegna, Lucas van Leyden.
Rysunek, ktรณry chcemy powielaฤ w odbitkach moลผna nie tylko wyryฤ, moลผna takลผe za pomocฤ kwasu wytrawiฤ go w pลycie miedzianej lub cynkowej. Tak powstaje akwaforta i zbliลผona do niej akwatinta.
ลW. HIERONIM W CELI โ ALBRECHT DURER, MIEDZIORYT (1514)
Pลytฤ pokrywa siฤ kwasoodpornฤ substancjฤ np. werniksem albo kalafoniฤ , a potem w tej zastygลej warstwie wykonuje siฤ rysunek igลฤ , odkrywajฤ c metal. Tak przygotowanฤ matrycฤ zanurza siฤ w kwasie, ktรณry trawi odsลoniฤte, niechronione werniksem obszary pลyty. Wytrawione linie (akwaforta) albo pลaszczyzny (akwatinta) pokrywa siฤ farbฤ i przy pomocy prasy wklฤsลodrukowej przenosi na lekko zwilลผony papier. Uzyskana odbitka przypomina rysunek piรณrkiem (akwaforta) albo rysunek lawowany, czyli cieniowany tuszem (akwatinta). Te techniki graficzne stosowano powszechnie od kilkuset lat, a mistrzami w tej dziedzinie byli m.in. Dรผrer, Rembrandt, Goya i bliลผsi nam Norblin, Chagall, Picasso, Wyspiaลski czy Mehoffer.
Sucha igลa โ rysunek wykonuje siฤ na pลycie miedzianej lub cynkowej cienkฤ stalowฤ igลฤ , w wyniku czego na brzegach rysunku pozostajฤ metalowe wiรณrki, ktรณre zatrzymujฤ c farbฤ โrozmiฤkczajฤ โ kreskฤ i nadajฤ rycinie charakter zbliลผony do szkicu. Wiรณrki doลฤ szybko wykruszajฤ siฤ z matrycy, wiฤc moลผna wykonaฤ stosunkowo niewiele dobrych jakoลciowo odbitek. Takลผe i tฤ technikฤ po mistrzowsku wลadali najwiฤksi, na czele z Dรผrerem i Rembrandtem.
Technika druku pลaskiego
Najwaลผniejszฤ , najczฤลciej stosowanฤ technikฤ druku pลaskiego jest litografia, ktรณrฤ zaczฤto stosowaฤ pod koniec wieku osiemnastego. Jak sama nazwa wskazuje ( lith to z greckiego kamieล) projekt powstaje na gลadko wyszlifowanej pลycie kamiennej (ponoฤ najlepszy jest wapieล zwany ลupkiem bawarskim, dobrze wchลaniajฤ cy tลuszcz). Rysunek nanosi siฤ tuszem litograficznym albo tลustฤ kredkฤ , a nastฤpnie pลytฤ powleka siฤ roztworem kwasu azotowego i gumy arabskiej. W ten sposรณb miejsca niepokryte rysunkiem stajฤ siฤ oleofobowe, czyli odporne na przyjฤcie farby, ktรณra przylgnie tylko do miejsc uprzednio zarysowanych. Potem juลผ proste naลoลผenie farby na matrycฤ i prasa litograficzna, delikatniejsza niลผ wklฤsลodrukowa, przenosi grafikฤ na papier.
Litografiฤ uprawiali najwybitniejsi artyลci XIX i XX wieku โ nie sposรณb wymieniฤ wszystkich, dla przykลadu Delacroix, Toulouse-Lautrec, Renoir, Matisse i Escher.
Inne techniki pลaskodrukowe: ossa-sepia, algrafia, cynkografia, fotolitografia choฤ ciekawe formalnie i dajฤ ce ลwietne efekty stosuje siฤ znacznie rzadziej, dlatego nie bฤdฤ tutaj szerzej omawiane.
Na koniec wspomnijmy o jeszcze jednej technice graficznej โ serigrafii. Wystarczy moลผe wyjaลniฤ, ลผe serigrafia to inaczej sitodruk, a o tym obszernie opowiadaliลmy w poprzednim wpisie. Zainteresowani ลatwo znajdฤ ten tekst na naszej stronie. Zapraszamy.