-
Grafika Maszyna Do Speลniania ลปyczeล140.00 zł
-
Grafika Cyberiada (okลadka tyล)140.00 zł
-
Grafika Maszyna Trurla140.00 zł
-
Grafika Ksiฤga robotรณw (okลadka tyล)140.00 zł
Pierwsze prace Daniela Mroza pojawiajฤ siฤ w „Przekroju” w 1949 roku. Ilustracje do wierszykรณw dla dzieci Samuiลa Marszaka pozostajฤ dalekie od dojrzaลego stylu artysty, celowo naลladujฤ c naiwnฤ i nieporadnฤ stylistykฤ dzieciฤcฤ . Kolejne grafiki, towarzyszฤ ce tekstom Szaniawskiego, pokazujฤ bardziej finezyjny warsztat, chociaลผ wciฤ ลผ widaฤ, ลผe autor poszukuje swojego stylu i formy artystycznej. W latach piฤฤdziesiฤ tych pojawia siฤ kilka rysunkรณw dla Mroza zgoลa nietypowych, prezentujฤ cych ujฤcia caลkiem serio z bokserskiej walki, stanowiฤ cych ilustracje do realistycznego opowiadania sportowego. Prawdziwym debiutem prasowym Mroza wydaje siฤ opublikowany w 1951, sugestywny rysunek „Bumelant”.
Czลowiek z gลowฤ osลa
Rysunek przedstawiaล pijaka z oลlฤ gลowฤ , drzemiฤ cego pod drzewem. Zaskakujฤ cym elementem byล motyw hybrydy, czyli poลฤ czenie czลowieka ze zwierzฤciem. Odraลผajฤ cy wyraz „twarzy” pijaka z nienaturalnie wyszczerzonymi zฤbami nadawaล ilustracji ponury i niesamowity charakter. O nastroju rysunku decydowaลa rรณwnieลผ jego precyzja oraz szczegรณลowoลฤ. Drobiazgowoลฤ kreski pozwalaลa dostrzec kaลผdy element scenerii, co sugerowaลo realistyczne โ wrฤcz naturalistyczne โ artystyczne intencje. Monochromatyczne, szaroniebieskie niebo kontrastuje z bogato zarysowanฤ fakturฤ pozostaลych elementรณw, wzmacniajฤ c tajemniczy i niepokojฤ cy nastrรณj caลoลci.
Postaฤ nosi elegancki garnitur i krawat, kontrastujฤ ce ze swobodnฤ , leniwฤ postawฤ . Obok leลผy pusta butelka, wskazujฤ ca na stan po spoลผyciu alkoholu. Znak z napisem NIE BUDZIฤ! podkreลla chฤฤ pozostawania w gnuลnym stanie bezczynnoลci.
Narรณd z Partiฤ , Partia z Narodem
Tytuล rysunku โ โBumelantโ โ odnosi siฤ do osoby unikajฤ cej pracy, co w czasach PRL-u miaลo wybitnie negatywne konotacje. System komunistyczny propagowaล pracowitoลฤ i przodownictwo pracy. Bumelanci, obok szpiegรณw, sabotaลผystรณw, kapitalistรณw i innych wichrzycieli, znajdowali siฤ na samym dole spoลecznej drabiny, okupowanej przez uprzywilejowane warstwy robotniczo-chลopskie. Elegancki ubiรณr delikwenta sugeruje jego podejrzane inteligenckie pochodzenie, ktรณre samo sobie byลo skazฤ i formฤ przestฤpstwa.
Rysunek powstaล w latach 50, kiedy w Polsce obowiฤ zywaล socrealizm, narzucajฤ cy sztuce obowiฤ zek przedstawiania bohaterรณw pracy, postฤpu i ลผycia spoลecznego w duchu ideologii marksistowskiej. Z oczywistych wzglฤdรณw praca Mroza wpisuje siฤ w oficjalny nurt propagandowy: w tamtych czasach nawet szum drzew musiaล mieฤ sลuszne zabarwienie polityczne. Jednakลผe autor, przedstawiajฤ c ostentacyjnie przerysowanฤ , karykaturalnฤ postaฤ, ktรณra jawnie lekcewaลผy zasady socjalistycznej moralnoลci, pozwala sobie na wyraลบnฤ ironiฤ i oderwanie od obowiฤ zujฤ cych schematรณw, wykraczajฤ c poza ramy realistycznej satyry. Elementy fakturalne i tematyczne budujฤ nastrรณj, ktรณry nie jest niezbฤdny dla satyry, a sugeruje gลฤbsze znaczenie. Przedstawienie pijaka i bumelanta jako osลa wydaje siฤ jedynie powierzchownym aspektem, przez ktรณry przebija przez niฤ bardziej zลoลผona i oryginalna intencja twรณrcza.
Mamy tu do czynienia z rysunkiem powstaลym jak gdyby w punkcie przeciฤcia wielu tendencji artystycznych. Karykatura zostaje w nim skrzyลผowana z fantastykฤ . Fantastyczny motyw hybrydy wystฤpuje w funkcji karykatury spoลecznej. Karykatura ta, czy teลผ satyra, nie wyczerpuje jednak โliterackichโ treลci rysunku. Pewne elementy โ zarรณwno fakturalne, jak i tematyczne โ tworzฤ tu nastrรณj, dla satyry zbฤdny. Spoza ilustracji, majฤ cej na celu ukazanie pijaka i bumelanta jako osลa, przebija jakaล inna, gลฤbsza problematyka.
Jerzy Kwiatkowki o Danielu Mrozie