Dialogi stanowiฤ pierwszฤ prรณbฤ Lema zmierzenia siฤ z filozoficznymi konsekwencjami cybernetyki, jako interdyscyplinarnej nauki, poszukujฤ cej analogii pomiฤdzy reguลami funkcjonowania organizmรณw ลผywych, spoลecznych ukลadรณw i maszyn. Autor, lepiej niลผ inni myลliciele, zdawaล sobie sprawฤ, ลผe nastฤpstwa dynamicznego rozwoju przetwarzania i przesyลu informacji postawiฤ nas przed koniecznoลciฤ przebudowy aparatu pojฤciowego, dotykajฤ c takลผe sfery ekonomii i polityki, ktรณrej suwerennymi wลadcami zdawali siฤ byฤ dotฤ d partyjni przywรณdcy. Spoลeczeลstwa informacyjne stanฤ przed koniecznoลciฤ gruntownej przebudowy dotychczasowych zaลoลผeล antropologii.
Gdy czลowiek wierzy, ลผe wszystko juลผ do koลca wie i rozumie, i nie ma dlaล ลผadnych tajemnic, czฤsto wtedy wลaลnie wkracza na drogฤ do zguby.
Dialogi powstaลy pod koniec okresu stalinizmu, mogลy siฤ jednak ukazaฤ dopiero na fali odwilลผy w r. 1957. Ich polityczna rewolucyjnoลฤ nie od razu siฤ odsลania. Ideowฤ kontrabandฤ ukryล Lem pod postaciฤ sokratycznych dialogรณw, ktรณrych formฤ i bohaterรณw zapoลผyczyล od biskupa Berkeleya. Hylas i Filonous dyskutujฤ najpierw o sprawach filozoficznych, zajmujฤ c siฤ kwestiami wynikajฤ cymi z perspektyw โzapisuโ ludzkiego ciaลa i umysลu w postaci sekwencji znakรณw, ktรณre mogลyby nastฤpnie posลuลผyฤ do odtworzenia w materiale atomรณw tak zakodowanego osobnika. Byลa to idea raczej z domeny science fiction, w ktรณrej wyraลผaล siฤ optymizm wczesnego etapu cybernetyki โ Lemowi nie chodziลo jednak o techniczne detale takiego przedsiฤwziฤcia. Interesowaลo go, co pocznie filozofia czลowieka, przywiฤ zana do swoich aksjomatรณw, z takฤ oto dywersjฤ ze strony nauki, wymagajฤ cฤ przebudowy sฤ dรณw na temat toลผsamoลci osoby ludzkiej, skoลczonoลci ลผycia, relacji pomiฤdzy naturalnym i sztucznym intelektem itd. Na koniec mrzonki o โkopiowaniu ludziโ Filonous kategorycznie obala, powoลujฤ c siฤ na zasadฤ nieoznaczonoลci Heisenberga (to samo odkrywa Roger Penrose 20 lat pรณลบniej w โNowym umyลle cesarzaโ). Wiele z tych refleksji znajduje poลบniej rozwiniฤcie w innych utworach Lema.
Dopiero w Dialogu VII pojawia siฤ polityka: Lem dokonuje tam cybernetycznej analizy systemu socjalistycznego, dowodzฤ c, ลผe centralistycznie rzฤ dzone paลstwo z zaลoลผonฤ wewnฤ trz blokadฤ przepลywu informacji nie moลผe funkcjonowaฤ โ i to niezaleลผnie od intencji i cech charakteru ludzi wลadzy. Lemowi udaลo siฤ wybuchowe tezy owinฤ ฤ w naukowy dyskurs tak sprawnie, ลผe cenzorzy przymknฤli oko na bluลบnierstwa – ale teลผ dlatego nie miaลy one szans dotarcia do szerszej publicznoลci. Czytajฤ c je dziล, pamiฤtajmy, ลผe choฤ autor deklaruje tylko chฤฤ naprawy ustroju i dla niepoznaki gromi kapitalizm, to i tak niczego bardziej ostrego o komunistycznym paลstwie wรณwczas nie napisano.