O Filozofii przypadku Jan Bลoลski, wybitny krytyk literacki oraz bliski przyjaciel Stanisลawa Lema, powiedziaล ลผe jest โogรณlnฤ teoriฤ wszystkiegoโ, ksiฤ ลผkฤ , ktรณra poczyna siฤ rozwaลผaniami na temat literatury i jej wartoลciowania, a koลczy rozlegลฤ refleksjฤ nad caลym ลwiatem jako domenฤ procesรณw niezdeterminowanych โ czy to bฤdฤ zjawiska fizyki, czy biologii, kosmologii czy historii kultury.

โKsiฤ ลผka ta jest drugim moim โ po โSummie technologicznejโ โ nierozsฤ dnym przedsiฤwziฤciem. Nierozsฤ dek obu w tym, ลผe sฤ โ czy teลผ pragnฤ byฤ โ prรณbami โogรณlnej teorii wszystkiegoโ, jak siฤ wyraziล jeden ze znakomitszych moich przyjaciรณล. Gdyลผ w โSummieโ nie tyle sama, porzฤ dnie wyodrฤbniona technologia jest przedmiotem rozwaลผaล, ile daje ona wzglฤdnie jednolite stanowisko, z ktรณrego moลผna podฤ ลผaฤ ku โwszystkiemuโ; a w tej ksiฤ ลผce stanowisko takie wyznacza sprawa literatury.
Filozofia przypadku to ksiฤ ลผka, ktรณra zmieniaลa siฤ z edycji na edycjฤ, autor skreลlaล i dopisywaล rozdziaลy, dodawaล komentarze. I nic dziwnego: jest to bowiem dzieลo pozostajฤ ce w sporze z wieloma dziedzinami nauki, a szczegรณlnie z literaturoznawstwem i โ szerzej โ humanistykฤ , a spierajฤ c siฤ, pozostaje jakby โdzieลem w ruchuโ. Nauka o literaturze przez wiele lat prรณbowaลa realizowaฤ mit scjentyzmu, traktujฤ c swรณj przedmiot โ dzieลo โ jako caลoลฤ zamkniฤtฤ i okreลlonฤ , wyposaลผonฤ w zespรณล cech poddajฤ cych siฤ uczonym rozbiorom. Lem โ moลผe dlatego, ลผe na wiedzy ลcisลej zna siฤ lepiej o literaturoznawcรณw, uwaลผaล raczej, iลผ dzieลo nabiera okreลlonych cech dopiero w odbiorze, a (pozostajฤ ca w duลผej mierze pod dziaลaniem przypadku) historia owego odbioru wyznacza mu dopiero sensy i spoลeczne role. Opisawszy w sposรณb prekursorski rolฤ czytelniczej empirii w stabilizowaniu cech i sensรณw dzieลa, wdaล siฤ Lem w analogie, odnajdujฤ c procesy podobne w procesach ewolucji biologicznej, a takลผe w zjawiskach fizyki. Stฤ d juลผ droga niedaleka do analizy caลoลci ludzkiej kultury jako zjawiska sterowanego po czฤลci okreลlonฤ intencjฤ , po czฤลci przypadkiem. Obecny w ksiฤ ลผce od jej III wydania rozdziaล Granice wzrostu kultury jest niezwykle ciekawฤ analizฤ kultury ludzkiej jako dziedziny, w ktรณrej pewien staลy rdzeล nie podlegajฤ cy losowym fluktuacjom jest czymล koniecznym, bez czego czลowiek i spoลeczeลstwo nie mogลyby funkcjonowaฤ. Przypadek jest wiฤc u Lema czynnikiem warunkujฤ cym ewolucjฤ, biologicznฤ czy kulturowฤ kreatywnoลฤ i zmianฤ, ale zarazem autor ksiฤ ลผki dostrzega wszystkie ambiwalencje, jakie siฤ w zwiฤ zku z jego dziaลaniem ujawniajฤ . Widaฤ w Filozofii przypadku niezwykลฤ wลasnoลฤ intelektu Lema, ktรณry wychodzฤ c od szczegรณลu, potrafi objฤ ฤ scalajฤ cฤ refleksjฤ caลoลฤ dostฤpnego ลwiata.